Το ΕΜΠΡΟΣ στην ΕΡΑ


ΤΡΕΙΣ ΖΩΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΕΜΠΡΟΣ

Η πρώτη ζωή για το κτίριο που βρίσκεται στον αριθμό 2 της οδού Ρήγα Παλαμήδη, στην περιοχή του Ψυρρή άρχισε το 1933 με την κατασκευή του. Στέγασε το τυπογραφείο μιας ιστορικής εφημερίδας, του «Εμπρός». Μελάνια, είδηση, τυπωμένα φύλλα και εφημεριδοπώλες… Αυτή η ζωή κράτησε μέχρι το 1985.

Τρία χρόνια αργότερα, το 1988 η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου στην οποία είχε περιέλθει, το μίσθωσε στον ηθοποιό και σκηνοθέτη Τάσο Μπαντή. Ο Τάσος Μπαντής έδωσε στο κτίριο την δεύτερη ζωή του στεγάζοντας σε αυτό παραστάσεις του θεατρικού οργανισμού «Μορφές» και στη συνέχεια της Εταιρείας Θεάτρου «Εμπρός». Παραστάσεις που κατά γενική ομολογία υπήρξαν ιδιαίτερα σημαντικές για τον πολιτισμό μας.   Τον Ιούλιο του 1989 το ΕΜΠΡΟΣ χαρακτηρίστηκε από το υπουργείο Πολιτισμού ιστορικό διατηρητέο μνημείο, που αναγνώρισε στην ουσία την σημασία που είχαν αυτές οι δυο ζωές του για την Αθήνα και την ιστορία της.
Η δεύτερη ζωή του ΕΜΠΡΟΣ σταμάτησε με τον φυσικό θάνατο του Τάσου Μπαντή το 2007, όταν το κτίριο σταμάτησε να χρησιμοποιείται και εγκαταλείφθηκε.

Μια απόπειρα του υπουργείου Πολιτισμού, να διερευνήσει τη δυνατότητα να παραχωρηθεί ο χώρος σε θεατρικές ομάδες για παραστάσεις, δεν ολοκληρώθηκε ποτέ με αποτέλεσμα το κτίριο της Ρήγα Παλαμήδη να αφεθεί στην μοίρα των υπόλοιπων κτιρίων της περιοχής.

 Το 2011, μετά από σχεδόν 5 χρόνια που ο χώρος ρήμαζε κλειστός, μια ευρεία πρωτοβουλία καλλιτεχνών που ονομάστηκε «Κίνηση Μαβίλη» διεκδίκησε την επανενεργοποίηση του χώρου ως πολυδύναμο καλλιτεχνικό χώρο σύγχρονης έκφρασης, δίνοντάς του μια τρίτη ζωή. Στην πορεία αυτής της ζωής του το ΕΜΠΡΟΣ συγκέντρωσε και δημιούργησε κι άλλες συλλογικότητες και έγινε ένας χώρος ανοιχτός και αυτοδιαχειριζόμενος, ένας χώρος πολιτισμού και κοινωνικής αλληλεγγύης που τον διαχειρίζεται μια ανοιχτή συνέλευση και διέπεται από τις αρχές της οριζοντιότητας και της μη εμπορευματικής δράσης. Αυτή την τρίτη ζωή σκοπεύει να του στερήσει το ΤΑΙΠΕΔ που χθες το πρωί έστειλε στην Ρήγα Παλαμήδη τους υπαλλήλους του που συνοδεία αστυνομικών οργάνων σφράγισαν τον χώρο με μπάρες και λουκέτα, ενώ το κτίριο φυλάσσεται και από ιδιωτικό προσωπικό ασφαλείας.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, «το δημόσιο ακίνητο, το οποίο έχει περιέλθει κατά πλήρη κυριότητα στο ΤΑΙΠΕΔ, είχε καταληφθεί από τη «Θεατρική κίνηση Μαβίλη «και χρησιμοποιείτο χωρίς την άδεια της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), που είναι ο διαχειριστής του ακινήτου, και το σημαντικότερο, χωρίς να πληρούνται οι απαραίτητες προδιαγραφές ασφάλειας και πυρόσβεσης, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο όσους πολίτες επισκέπτονταν το ακίνητο». Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ -προστίθεται στην ανακοίνωση- είναι «η αξιοποίηση του ακινήτου μέσα από νόμιμες διαδικασίες που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και θα συμβάλλουν στην ανάδειξη της ιστορικής του αξίας καθώς και στην αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής».

Ο Δημήτρης Κοσμίδης και ο Αλέξανδρος Μυστριώτης, μέλη της συνέλευσης του Ιστορικού Θεάτρου και Αυτοδιαχειριζόμενου Χώρου Πολιτισμού και Κοινωνικής Αλληλεγγύης “ΕΜΠΡΟΣ” που βρίσκεται στην οδό Ρήγα Παλαμήδη στην περιοχή του Ψυρρή μίλησαν  στο Δίκτυο της ΕΡΑ και τη Μαρία Κουτσιμπύρη για το σφράγισμα του κτιρίου που έγινε χθες από υπαλλήλους του ΤΑΙΠΕΔ παρουσία αστυνομικών οργάνων και την έκτακτη συνέλευση που γίνεται σήμερα στις 7 μ.μ. στην Πλατεία Αγίων Αναργύρων.

Η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με τον κ. Κοσμίδη είναι ένα κείμενο – μνημείο ασυνταξίας και παραπληροφόρησης.  Εμφανίζει το ΤΑΙΠΕΔ να έχει την πλήρη κυριότητα, κάτι που προϋποθέτει να έχει γίνει καταγραφή στο υποθηκοφυλακείο, δηλ.  να έχει δηλωθεί στο κτηματολόγιο και διατείνεται ότι είναι ο ιδιοκτήτης του . Δεν εξηγεί, όμως,  πως γίνεται να είναι διαχειριστής η ΕΤΑΔ(Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου). Την ίδια στιγμή το ακίνητο μπαίνει  σε ηλεκτρονική δημοπρασία στη σελίδα e-publicrealestate.gr «πωλείται ακίνητο 782 τ.μ στην οδό ρήγα Παλαμίδου 2 στου Ψυρρή» δηλ. στη θέση του Εμπρος.

Πώς εμφανίζεται, λοιπόν,  να έχει τη νομή και την πλήρη κυριότητα το ΤΑΙΠΕΔ και πώς ο διαχειριστής βγάζει σε ηλεκτρονική δημοπρασία το ακίνητο, το οποίο διαψεύδει ότι έχει πουλήσει, είναι ερωτήματα που χρήζουν απάντησης.

Όσον αφορά τις προδιαγραφές ασφάλειας και πυρόσβεσης που το ΤΑΙΠΕΔ ανακοινώνει ότι δεν υπάρχουν, ο κ. Κοσμίδης  επιβεβαιώνει την ύπαρξη λειτουργικών  πυροσβεστήρων  αλλά  και επισημαίνει ότι το  κτήριο του Έμπρος είναι μεσοτοιχία με το κτήριο της πυροσβεστικής υπηρεσίας του Ψυρρή. «Το κτήριο ήταν κλειστό και αντίθετα εμείς το συντηρούμε , το έχουμε ανοιχτό στο κοινό χωρίς εισιτήριο». Αναφέρει, δε,  ότι στο θέατρο υπάρχει εξοπλισμός που αποκτήθηκε με την εθελοντική συμμετοχή των ανθρώπων που μοιράζονται το θέατρο Εμπρός,  ανήκει σ’ αυτούς και κανείς δεν ξέρει που θα καταλήξει.

Ολόκληρο το ηχητικό αρχείο μπορείς να το κατεβάσεις από εδώ.

Περισσότερες πληροφορίες για το Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ, στο f/b group embrostheater2 στο μπλογκ embrostheater ,στο ιστολόγιο embros.gr

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, σήμερα το βράδυ η συνέλευση που πραγματοποιήθηκε στην πλατεία Αγίων Αναργύρων αποφάσισε και υλοποίησε την απόφασή της να ανοίξει και πάλι το Θέατρο ΕΜΠΡΟΣ. Η Ανακοίνωση της Συνέλευσης ακολουθεί.

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΛΗΨΗΣ ΤΟΥ ΕΜΠΡΟΣΤο πρωί της Δευτέρας 16/9/13 δυνάμεις της αστυνομίας με υπαλλήλους του ΤΑΙΠΕΔ, μεσούσης της απεργίας της εκπαιδευτικής κοινότητας, προχώρησαν στο σφράγισμα του χώρου του ΕΜΠΡΟΣ.

Στο υποτιθέμενο ενδιαφέρον του ΤΑΙΠΕΔ για την ανάδειξη της ιστορικής αξίας του κτιρίου, εμείς απαντάμε εδώ και δυο χρόνια με δράσεις, που προωθούν την καλλιτεχνική δημιουργία και τον πειραματισμό, παράλληλα με την κοινωνικοπολιτική παρέμβαση στο πλαίσιο μιας δομής αντιιεραρχικής και αντιεμπορευματικής.

Για ακόμα μια φορά το ελεύθερο αυτοδιαχειριζόμενο θέατρο ΕΜΠΡΟΣ βρέθηκε αντιμέτωπο με την κρατική καταστολή.
Αυτή η ενέργεια αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης επίθεσης σε όποιο κοινωνικό κομμάτι αντιστέκεται, σε όποιο κοινωνικό κομμάτι απαιτεί να διαβιώσει με αξιοπρέπεια, στους ελεύθερους αυτοδιαχειριζόμενους χώρους.

Αυτή τη στιγμή που στο κέντρο της πόλης η τέχνη εξυπηρετεί στυγνά κερδοσκοπικά συμφέροντα των επενδυτών, το ΕΜΠΡΟΣ αποτελεί έμπρακτα ένα ανάχωμα στον εξευγενισμό και στην εμπορευματοποίηση που προωθείται όχι πλέον απλά ατομικά, αλλά ως μια ευρύτερη καταστολή.

Το πρόταγμα της συμμετοχής σε αυτόνομα αυτοδιαχειριζόμενα εγχειρήματα σπάει τις «μπάρες» της πολιτικής, κοινωνικής και πολιτιστικής αποξένωσης και δημιουργεί τις προϋποθέσεις μιας υλικής και πνευματικής αμφισβήτησης.

Με την ανακατάληψη του ελεύθερου αυτοδιαχειριζόμενου θεάτρου ΕΜΠΡΟΣ δηλώνουμε σε όσους τεχνητά θέλησαν να κρατήσουν στη σιωπή την ελεύθερη φωνή του, ΟΤΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΔΩ, ΚΑΙ ΘΑ ΜΕΙΝΟΥΜΕ!

Σας καλούμε όλους και όλες από αύριο, στις δράσεις και στις εκδηλώσεις- συμπεριλαμβανομένης και της ανοιχτής συνέλευσης στις 18/9/13 στις 19.00-που έχουν ήδη δρομολογηθεί. Το πρόγραμμα θα αναρτηθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του ΕΜΠΡΟΣ:
www. embros.gr, embrostheater.blogspot.com,
Facebook: Θέατρο Εμπρός-Β .

ΟΧΙ ΜΠΑΡΕΣ ΚΑΙ ΛΟΥΚΕΤΑ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ

ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΥΤΟΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΕΝΑ ΕΓΧΕΙΡΗΜΑΤΑ

2 thoughts on “Το ΕΜΠΡΟΣ στην ΕΡΑ

  1. Παράθεμα: Θέατρο “Εμπρός”, σφραγίστηκε και ανακαταλήφθηκε, η ιστορία του | εργασιακό δελτίο

Αφήστε σχόλιο

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s